:: Seri Najwa ::

Friday, 27 January 2012

Luahan hati seorang anak, kepada ibu bapa nya ...

Assalamua'laikum , Muslim dan Muslimah yg dikasihi Allah sentiasa .
Kepada yg bukan Islam saya ucap kan Selamat Sejahtera . :)

Entri kali ini saya tuju kan khas buat dua insan tercinta yg saya sayangi . Iaitu ibu dan ayah saya .. :)

MAMA , mama bila kakak tengok wajah mama yg keletihan itu , melayan kerenah anak2 mama 
yg sentiasa buat macam2 ragam ni , kakak rasa bahagia . Kenapa kakak rasa bahagia ? Sebab mama masih hidup lagi , mama masih ada depan mata kakak lagi . Bila kakak lihat mama letih , kakak tahu pasti kaki mama yg dah lama berdiri membuat kerja2 rumah , pasti rasa lenguh2 . Kakak tak segan silu menawar kan diri untuk memicit kaki mama . Kakak harap dgn bantuan kakak yg serba sedikit itu dapat mengurang kan rasa sakit di kaki mama yg lenguh itu ..

MAMA , kita sekarang ni hidup susah , kan ? Tinggal pun menumpang di rumah orang . Meniaga pun di tempat orang . Kakak masih ingat lagi semasa mama meniaga di tempat orang , semasa mama tengah melayan pelanggan , tiba2 ada seorang makcik ni datang menengking2 mama . Mama , anak mana yg sanggup melihat ibu nya ditengking oleh orang asing di depan mata nya ...
Kakak tak sanggup mama, tak sanggup .. Ikut kan hati kakak dah lama tengking makcik tu balik . Sampai hati dia buat mama macam tu . Dia buat mama macam takde maruah . Tapi , pesanan mama sentiasa kakak ingat , mama .. Jangan sesekali melawan kata2 orang yg lebih tua . Biar miskin harta , jgn miskin budi bahasa .. Kakak akur mama , kalau suratan takdir hidup kita sebegini . 

MAMA , mama ingat tak masa kakak kecil2 dulu , mama layan kakak dgn istimewa sgt . Al maklum lah kakak ni anak sulung , kata mama . Masa itu kakak kecik lagi , masih tak mengenal erti kehidupan . Kakak ingat lagi masa darjah 2 dulu , hari2 mama hantar kakak pergi sekolah naik basikal . Kita takde kereta , takde motor masa tu . Masa tu kehidupan kita susah kan mama ? Lagi susah dari sekarang .. Kakak kesian tengok mama , hari2 kena kerah tenaga kayuh basikal ..Dah lah kakak bersekolah dua sesi , pagi dan petang .  Kakak tengok mama letih sgt , sampai macam dah tak berdaya . Akhir nya senyap2 kakak buat keputusan , kakak berhenti sekolah pada sesi pagi . Masa tu , kakak ingat lagi , abah dgn mama marah2 kat kakak . Mama dgn abah marah2 sebab kakak berhenti sekolah . Mama , tidak kah mama tahu , kakak membuat keputusan sebegitu kerana kakak tidak mahu lagi melihat
ada riak2 kepenatan , keletihan seorang ibu , pada wajah mama ?

Aku sedih sgt ..... aq tak mampu nak sambung cerita ni ...

Suka Entry saya? Kalau suka Like lah :)

0 Responses ♥: