:: Seri Najwa ::

Wednesday, 25 January 2012

Renung2 kan..

( Atas permintaan kawan2 , saya telah mengubah suai sedikit isi entri blog ini , serta tajuk nya ,
demi menjaga 
air muka seorang hamba Allah )
Salam , testing2 one two three . Hehe .
( Oke fine , hari ni aq mmg dah gila ) :D

Selamat sejahtera , salam 1 Malaysia . Actually ,
aq ade cite best nak cerita ni .
Btw , aq nak minx maaf dulu kepada orang yg
aq bakal papar kan selepas ini . Maaf ye encik .
^_^

Seperti yg kita sedia maklum , seorang blogger yg baik , yg jujur ,
yg ikhlas dsb. harus lah mempunyai ciri2 positif . Antara nya ,
1 . Mempunyai sikap yg PERAMAH sesama blogger lain .
2 . Tidak SOMBONG .
3 . Gaya penulisan dalam blog juga kena lah RAMAH ( Kalau tak sape yg minat nak baca atau pun beri respon , kan ? )
4 . Bila orang bertanya sesuatu kepada anda , anda harus lah menjawab dgn BAIK dan penuh RAMAH serta bersopan santun .

Dan juga .....

5 . Tidak marah2 serta MAKI-2 sesama blogger !

Kenapa saya berkata sebegitu ?

Sepanjang sy berblogger ni , macam2 ragam serta karenah blogger yg saya jumpa . Ada insiden yg gembira , ada insiden yg sedih , kelakar , dan mcm2 lagi lah ... 
Tapi ada satu insiden itu yg saya telah terjumpa dalam event seorang blogger ni .
Dan saya betul2 terkejut dgn cara dia . Nak tahu apa yg saya jumpa ? 
Cuba lihat gmbar kat bawah ni .



Dah habis baca ? 

Apa pendapat anda , marah ? Terkejut ? Patut ke seorang blogger tengking2 , marah2 mcm tu kat blogger lain ? Tak patut kan ? ( Kepada Encik T , saya minta maaf kerana meletakkan perbualan anda dengan blogger yg sedang create event itu di entri ini . Anda tak sepatut nya bertindak menulis kata2 sedemikian )

Sebenar nya bagi saya ini adalah insiden menarik yg pernah saya jumpa . Nak tahu saya jumpa kat mana ? Saya jumpa di sebuah event yg di create oleh salah seorang sahabat blogger saya ! Ketika saya sedang check post2 d event itu , saya terjumpa perbualan ini . ( Dah terjumpa , saya terus je crop ! ) Bagi saya , ia memang tidak patut . Kalau dah tak suka event tu abai kan je lah , buat apa nak maki2 . Saya pun kadang2 dapat juga event2 sebegitu , tp tidak lah smpai marah2 . Apa perasaan anda bila seorang blogger lain memaki anda macam tu ? Mesti lah rasa kecewa kan ?

Kepada Encik T ( saya rasa tak perlu lah saya sebut nama penuh , anda sendiri tahu mengapa , kan? ) , ataupun blogger2 yg lain , jadi kan ini sebagai pengajaran . Tidak kah anda terfikir apabila anda menulis kata2 yg kesat , dan mengguris hati serta perasaan orang lain , akan menyebab kan blog anda tidak dikunjungi oleh ramai orang . Cuba anda berfikir , apakah tujuan anda berblogger , sebelum ini . Silap2 mungkin kata2 anda itu akan di'crop' seperti saya ,
dan diletak kan sebagai bahan cerita dalam blog mereka ! Anda mahu begitu ? Tidak kan ?





Akhir kata , saya sebagai seorang blogger , ingin memohon maaf jika tersilap kata ,
terkasar bahasa . Saya juga insan biasa , tidak sempurna . Jadi kan ini sebagai pengajaran kawan2 ku .. Jgn kerana mulut berkata , badan binasa . Salam ukhwah utk semua .. :)

P/S : Kepada semua blogger , sy bukannya menulis cerita ini  utk suka2 sahaja . Tetapi untuk kita renung kan , dan supaya kita semua dapat berfikir sebelum melaku kan apa2 tindakan ...

Encik T , jika anda terjumpa entri ini , saya mohon maaf . Bukan nya niat saya untuk memburukkan anda , tetapi sebagai pengajaran sahaja utk kita semua sebagai seorang blogger ni :)


Suka Entry saya? Kalau suka Like lah :)

32 Responses ♥:

fazzlim said...

yes..setiap blogger mesti lah jadi peramah...
xperlu kot mcm jdi jgn nnt orang dah x respct dekat semua blogger...

*fazz singgah dan follow awak :p

Young Girl Dream's said...

hehe.. gaya penulisan pun kena ramah jugak kan ? :)

alright , follow ur blog .. :)

Mimie said...

isssh ! macam mn org nak hormat kalo cmtu.. btw, i'm follow ur blog

Young Girl Dream's said...

entah lah awak . manusia ni mcm2 ragam .. -,-

follow ur blog also :)

wanie said...

Haih ! mcm2 ragamlah manusia ni,kita kenalah berhati2 dengan setiap perkataan yg nak ditaip..btol takk ?

Young Girl Dream's said...

right.. kadang2 ada juga yg tak berfikir sebelum berbuat sesuatu . itu lah yg bahaya tuu ...

ryzna sha said...

noty sy pun selalu penuh dgn event . tp sy wt ilek je kot .

Young Girl Dream's said...

bagus lah kalau mcm tu.. seorang blogger tak spatutnya bertindak tergesa2.. :)

pulsowanie said...

bgi sya btullah taufan bin ribut tu ckp...byk event yg dibuat smpai semak wall..,nmpk mcm mls je blogger tu nak bw...mmg la bw tu lma..tpi dpt mngnali blogger2 lain smbl bca blog mreka..bkn buat event ifollowu.ufollow me back...

tapi tu laa....cara taufan bin ribut tu tegur tak betul..ni marah2 pulak...huh

Young Girl Dream's said...

ya, sy pun stuju jugaa dgn kata2 awak tuu.. cuma cara dia bercakap agak mengguris hati. saya byg kan mcmana lah kalo sy kat tempat org yg buat event tu.. mesty dia kecik hati ..

btw, nice opinion, i like this!! :))

hamzah ian said...

bagi aku lah, itu pendapat encik taufan.

masing2 ada pendapat sendiri, hehe

Young Girl Dream's said...

itu bukan nya pendapat, itu makian..

tak tahu lah, ikut masing2 lah..

Red said...

Gaya penulisan kena ramah ek? Hek hek.. saya tak tahu lah.. :D sebab kat blog saya tak berapa nak ramah XD sorry

Young Girl Dream's said...

hehee , takpe .. lepas ni cuba2 lah utk ramah kan diri yer :D

Jokeonsalo said...

yeah! saya setuju dgn awak...
kita kan satu malaysia, blogger pon kira bawah satu bumbung..same2 menulis,sama2 menaip..so,tak perlulah bersikap demikian..sy harap,org2 yg berkenaan sedar dan ubah cara anda...
Btw,najwa..i follow you..jum singgah blog i ye..tq =)

NICE BLOG !

Yuu Hidayu said...

isk isk isk... sy pun tak ramah jugak :(

Young Girl Dream's said...

Hehe, dalam ertikata lain kita ni macam 'serumah' . sama2 sng sama2 susah dan sama2 share pendapat.. :)

alright... follow ur blog ALSO :))

Young Girl Dream's said...

Hidayu : belajo2 ramah kan diri yuk.. hihi :D

fiq. said...

no comment...

harap semua nya dapat diperbaiki.
peace.huhu

Young Girl Dream's said...

no comment? awk mmg dah comment pun sayang oi.. haha xD

Akim Iqbal said...

Banyak persoalan yang berada di minda, banyak tanda tanya dan juga kata kerja.

fiq. said...

hehe, maksud sy comment untuk isu ini. mekasih

Young Girl Dream's said...

otak kata jangan hati pula kata ya... -,- :p

Young Girl Dream's said...

fiq : terima kasih? haha, pelik -,-

| cik azeya | said...

haha, rasa kelakar, tapi betol jugak taufan tu cakap, bw lagi bagus dari event kejadah hape entah, cuma kata2 dia je yang tak sesuai. ngehe

Young Girl Dream's said...

haha.. tak baik lah gelak2 awak.. heheh..

betul ckp awak, mungkin taufan tu ade niat nak menegur , cuma cara dia sahaja yg tidak betul .. saya hargai niat dia nak menegur, cume cara menegur kena rasional sedikit.. :)

Dya Nadiah said...

bersopan santun amalan mulia. Our word represent who exactly we are. Be alert :) Thumbs up ^^

Young Girl Dream's said...

triple like for u nadiah.. ! :))

cik miera said...

setiap org pendapat dia berbeza.. mgkin incik taufan ni mmg xsuka mcmtu.. bsides, even blogger pun, kite kn manusia.. jd diri sendiri. xkan sebab nama blogger je kene baik sntiasa?? kalau bukan blogger??

btw, ni cuma pendapat sy je..sepatutnye tulis, 'mcm ni ke ciri2 manusia' hmm ok kot..haha sebab ada jugak blogger yg mulut pedas kan.. depends pada cara dia..

Taufan Bin Ribut said...

hai kak,terima kasih lah ye sbb buat entri pasal saye..sangat teruja ni..huhuhu ^_^

Young Girl Dream's said...

taufan : terima kasih krana mmbaca..
sy takde niat nak mmburukkan..
harap awak paham..

Muslimah InsyaAllah.. said...

cik miera : saya minta maaf kalau bahasa saya agak kasar selepas ni , Harap awak boleh menerima nya dgn fikiran yg terbuka :)

tapi boleh saya tahu , ape beza nya 'ciri2 seorang blogger' dgn 'ciri2 seorang manusia' ? blogger juga seorang manusia kan?

Saya setuju bila awak mengatakan setiap blogger ada attitude masing2 , tapi bg saya ini semacam agak keterlaluan . Etika seorang blogger smmg nya perlu ada dalam diri seseorang itu , bila dia dah terap kan diri dia untuk menjadi BLOGGER.
Tpi dgn cara2 makian sebegitu , apa lagi secara terang2an , awk rasa adakah itu patut , adakah itu munasabah ? Jadi apa tujuan asal nya utk berblogger , boleh sy thu ?

Saya memahami yg setiap individu ada pandangan, ada pendapat masing2. Saya bukan nya menyokong siapa2, cuma ingin menjadi seorang yg lebih konservatif, berani bersuara . Berani bersuara di sini bukan lah bermaksud sy menentang , sy memaki org itu secara terang2an , tetapi menjadi seorang insan yg dianugerah kan akal ,kurniaanNya yg tidak terhingga , sy berasa sy patut utk ketengah kan topik ini utk kita sama2 renung kan , mungkin juga utk jadi iktibar .. :)

Sebelum itu , sebelum mengakhiri kata , sy ingin memohon maaf jika mengguris hati awak dgn pendapat sy yg berjela2 ini . Sy juga seorang insan biasa , sentiasa berada dlm kekhilafan .. harap maaf kan saya ye .. :)

btw , terima kasih kerana sudi membaca entri saya ini .. salam ukhwah utk awak miera.. :)