Post Yang Terkini ..

Thursday 18 July 2013

Spongebob Squarepants - Animal Cell Related to Cartoon 's Life (Biology)

Hai ! Ni pelajar UPSI nak bercerita nih. Hoho. Dua hari lepas iaitu pada 16 Julai 2013, kami telah menghadiri kelas Biology. Dan kami dikehendaki untuk membentangkan tajuk Animal ataupun Plant Cell. Dan kami pula perlu mengaitkan kedua-dua Cells itu dengan sesuatu yang sering terjadi dalam kehidupan seharian kita. Nervous weh nervous. *Kipas tangan

Okay, mesti korang tak faham kan apa yang saya tengah duk melalut ni? Okay macam ni. Contohnya awak amik Animal Cell kan? Then awak kaitkan lah organelles yang terdapat dalam Animal Cell itu sendiri, dengan something yang berlaku dalam kehidupan seharian kita. For an example, saya jadikan Animal Cell itu sebagai sebuah restoran. Dalam setiap restoran mesti le ada Big Boss, kan? Then saya relate kan lah peranan Big Boss tu dengan fungsi Nucleus

Big Boss = Mengawal segala tugas kepada anak-anak buah dia.
Nucleus = Controls all cells activities.

Haa, dah paham ke dok? Itu lah benda nya yang kitorang kena present haritu. Bincang punya bincang, akhirnya kami decide untuk mengambil .........


TARAAA ! Animal Cell sebagai tajuk pembentangan kami.

Jadi, saya diskus dengan kawan saya sorang ni, Nurin Hanisah nama diberi, untuk mengambil satu siri rancangan kartun animasi yang popular dalam kalangan kanak-kanak sebagai perbandingan kepada Animal Cell ni.
*Aku rasa korang dah boleh agak dah kartun apa yang aku nak sebut lepas ni. Tengok tajuk pun dah tahu -_-

Haa, korang rasa kartun apa? Dah tahu en. Okay, diam-2 sudah. Jom straight to the point :D Manalah tahu benda ni berguna ke apa kan untuk adik-adik yang nak guna ni sebagai pembentangan bila dah masuk Universiti nanti :-)

Comparison Between Animal Cells and Spongebob Squarepants's Cartoons Character.
(Restoran Krusty Krab) :

                

Big BossMengawal kerja dan tugas anak-anak buah.
NucleusControls all cells activities.



 Chef  Kerja si Spongebob ni, hari-hari dia memasak Kraby Patty untuk                                    para pelanggan dia, kan? Jadi makna nya, kerja dia adalah                                                    menghasilkan Kraby Patty setiap hari supaya perniagaan Krusty                                          Krab sentiasa berjalan lancar dengan kehadiran pelanggan                                                    setiap hari.
 Ribosome  

Akan diupdate lagi ! Tunggu ya :-)


Suka Entry saya? Kalau suka Like lah :)

0 Responses ♥: