Post Yang Terkini ..

Tuesday 27 August 2013

Langkah Keselamatan Untuk Perempuan, Bila Ditimpa Bahaya - Ambil Perhatian !



Salam sejahtera rakan-rakan yang dikasihi sekalian. Kebelakangan ni kita sering dengar kes-kes jenayah sering berleluasa dengan tidak terkawal masa sekarang ni. Kes bunuh lah, kes rogol dan seumpamanya. Kes-kes ni juga memang mengundang bahaya kerana bahaya ni ada kat mana-mana je, terutamanya buat kaum wanita dan para gadis. Jadi di sini, saya nak share sedikit cara-cara yang anda perlu lakukan ketika berdepan dengan bahaya! 

1)  Apakah yang patut seorang wanita lakukan, apabila dia mendapat dirinya keseorangan si sebuah syarikat, dan di situ pula terdapat seorang lelaki yang tidak dikenali di dalam lif itu? Dan dia pula harus naik lif itu untuk sampai ke tingkat 13 di syarikat itu pada lewat tengah malam?

Kata Pakar : Masuk sahaja ke dalam lif itu. Kalau anda perlu sampai ke tingkat 13, anda tekan sahaja semua butang tingkat lif itu sehingga ke butang tingkat 13. Dan di dalam situasi ini, tiada sesiapa yang berani menyerang anda kerana lift itu akan berhenti di setiap tingkat di mana anda telah menekan butang setiap tingkat di dalam lif itu.


2) 
Apakah yang patut dilakukan apabila penceroboh cuba menyerang anda apabila anda berseorangan ketika di rumah?

Kata Pakar : Lari terus ke arah dapur. Anda sendiri tahu di mana serbuk cili dan kunyit disimpan. Begitu juga pinggan kaca dan pisau. Semua ini boleh digunakan sebagai senjata anda. Jika serangan mula dilakukan penyerang, mula membaling pinggan kaca itu dan seluruh peralatan yang telah dinyatakan.
Pecahkan mereka. Dan jangan lupa untuk menjerit. Diingatkan bahawa bunyi jeritan anda itu adalah berbahaya kepada penyerang, kerana dengan bunyi jeritan itu akan membantu anda dan penyerang mungkin akan ditangkap oleh jiran-jiran anda.


3) Anda terpaksa menaiki teksi pada lewat tengah malam.

Kata Pakar : Sebelum masuk ke dalam teksi itu pada waktu malam, catatkan nombor pendaftaran itu. Kemudian gunakan telefon bimbit anda untuk menghubungi keluarga atau rakan dan  beritahu mereka mengenai ciri-ciri pemandu teksi. Malah jika tiada siapa yang menjawab panggilan anda, anda boleh berpura-pura seakan-akan anda sedang berbual di telefon. Pemandu kini tahu seseorang mempunyai maklumat dan dia akan berada di dalam masalah yang serius jika apa-apa berlaku. Beliau kini terikat untuk mengambil rumah anda selamat dan kukuh. Seorang penyerang yang berpotensi kini anda de facto pelindung!

4) Bagaimana jika pemandu teksi memandu ke arah laluan jalan yang tidak sepatutnya - dan anda rasa anda sedang berada di dalam bahaya?

Kata Pakar : Gunakan mengendalikan beg tangan anda atau mencuri anda (dupatta) untuk membalut lehernya dan tarik kembali. Dalam masa beberapa saat, dia akan merasa tercekik dan tidak berdaya. Dalam kes anda tidak mempunyai dompet atau mencuri hanya tarik dia balik oleh kolar beliau. Butang atas baju beliau kemudian akan melakukan silap mata yang sama.

5} If you are stalked at night.
Expert Say: enter a shop or a house and explain your predicament. If it is night and shops are not open, go inside an ATM box. ATM centers always have security guards. They are also monitored by close circuit television.
Fearing identification, no one will dare attack you.
After all, being mentally alert is the greatest weapon you can ever have.
Please spread it to all those women u care & spread awareness as dis is d least we can do for a social & moral cause and fr d safety of women.


      l
      l
      l
      l     Minta tolong untuk tekan button Donate ini ya. Semoga jasa anda ini dirahmati Allah sentiasa :') Terima kasih...
      l
      l
      l
     V

Suka Entry saya? Kalau suka Like lah :)

0 Responses ♥: