Post Yang Terkini ..

Tuesday 5 May 2015

Apakah Hukum Memakai Contact Lens Ketika Solat dan Puasa?

Hai dan salam sejahtera kawan-kawan. Raya aidilfitri pun dah tak lama lagi nak menjelang kan?
Opss, kena ingat. Papehal sebelum nak melangkah ke hari raya sekalipun, kita mesti melalui dan mengharungi hari-hari pada bulan yang Ramadhan mulia terlebih dahulu, kan?
Saya pasti ramai yang musykil tentang penggunaan contact lens pada bulan puasa kan?

Soalan;
Assalamualaikum, Saya ingin bertanya dan mendapatkan kepastian tentang penggunaan contact lens (kanta lekap) semasa solat, puasa, adakah sah ibadatnya??
Dan di dalam islam bolehkan seseorang itu menggunakan contact lens samada menpunyai masalah rabun atau sekadar pakai suka-suka?
Jawapan:
Ada dua tujuan memakai kanta lekap;
1. Tujuan perubatan; iaitu orang yang memakainya kerana masalah mata yang dihadapinya, iaitu ia memakainya sebagai ganti cermin mata. Hukumnya adalah harus dengan syarat tidak mendatang mudarat kepada mata.
2. Tujuan perhiasan; iaitu memakainya sekadar suka-suka, bukan kerana keperluan (yakni bukan kerana masalah mata). Ia masuk dalam hukum perhiasan. Perhiasan diharuskan selagi tidak melanggar batasan Syara, iaitu;
a) Tidak mendedahkan aurat dan berlaku tabarruj
b) Tidak mendatangkan fitnah iaitu menimbulkan ghairah orang lain –terutamanya wanita- (yakni tidak harus wanita memakai perhiasan yang boleh mendatangkan ghairah atau mencuri perhatian lelaki kepadanya).
c) Tidak mengubah ciptaan Allah.
d) Tidak berupa penipuan atau pemalsuan.
e) Tidak menyerupai perbuatan orang kafir
f) Tidak berlebihan.
g) Tidak memudaratkan
Merujuk kepada syarat-syarat di atas, sebahagian ulamak telah memfatwakan haram memakai contact lens yang berwarna (yakni mengubah warna mata yang asal) kerana ia mengubah ciptaan Allah, berupa penipuan/pemalsuan dan meniru perbuatan orang kafir di samping ia memudaratkan sebagaimana disahkan oleh para doctor sendiri. Di tambah lagi bagi perempuan, ia boleh menimbulkan fitnah (iaitu mencuri perhatian lelaki kepadanya).[1]
3. Adapun penggunaan contact lens semada mengambil wudhuk, solat dan puasa; ia tidak menjejaskan ibadah-ibadah tersebut kerana bahagian dalam mata tidaklah wajib dibasuh atau disampaikan air ketika mengambil wudhuk atau ketika mandi (yang wajib ialah bahagian luar sahaja iaitu kelopak mata). Begitu juga dengan puasa; menurut ulamak memasukkan sesuatu ke dalam mata tidaklah membatalkan puasa. Solat pun begitu juga; tidak ada yang akan menjejaskan solat kerana contact lens.
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. Fatwa Syeikh Abdullah bin Abdurrahman al-Jibrin (http://www.ibn-jebreen.com/).
2. Fatwa Syeikh Mohammad Soleh al-Munajjid (http://islamqa.com/).
3. Fatwa Syeikh Dr Ahmad al-Hija al-Kurdi (http://www.islamic-fatwa.com/)
Nota hujung;
[1] Antara mereka ialah Syeikh Dr. Abdullah bin Abdurrahman al-Jibrin. Boleh rujuk laman web beliau di SINI,
Ada ulamak pula mengharuskannya untuk lelaki sahaja. Adapun wanita, tidak harus melainkan di hadapan suami dan mahram sahaja. Namun keharusan itu dengan syarat tidak mendatangkan mudarat. Boleh lihat fatwa Syeikh Dr. Dr Ahmad al-Hija al-Kurdi di SINI.
Mengenai dakwaan mengubah ciptaan Allah –yang dihujjah oleh ulamak yang mengharamkannya kerana factor tersebut, dijawab oleh uulamak-ulamak yang mengharuskannya; ia tidaklah dapat dikatakan mengubah ciptaan Allah kerana dapat ditanggalkan, yakni perubahan yang berlaku pada mata kerana contact lens itu tidaklah kekal sebagaimana tatu, sebaliknya dapat ditanggalkan. Untuk penjelasan lanjut boleh lihat fatwa Syeikh Ibnu ‘Uthaimin di SINI.
Semoga pembacaan ini mendapat hasil yang bermanfaat, in sha Allah..

Please Click this DONATE BUTTON, as an encouragement and supports! :-) 
This going motivates me
in writings more! Really appreciate the supports,
thank you so much ! ❤️❤️

👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 Don't forget to Click this DONATE BUTTON! 🙏🏻🙏🏻🤗
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
👇🏻 CLICK! 👇🏻🤗
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

Suka Entry saya? Kalau suka Like lah :)